Klub Železničních Modelářů Hradec Králové

Klubové kolejiště TT

napsáno: 28.02.2016
Klubové kolejiště KŽM je budováno od roku 1982, kdy bylo započato se stavbou základních rámů. Je sestaveno ze tří základních rámů ve tvaru "L" a dvou představků, připojených na obou koncích. Po odejmutí těchto představků je možné kolejiště dále rozšiřovat. Přes úpravy původních záměrů i plánů bylo kolejiště schopné provozu asi po třech letech. Od tohoto okamžiku se kolejiště neustále dotváří o detaily, technická zlepšení, nové budovy, ale dochází i k dílčím přestavbám.

Kolejiště je koncipováno jako hlavní dvojkolejná trať s odbočující lokálkou, vlečkami a depem. Dvojkolejná trať je vlastně zploštělý ovál. Rozměry základních rámů jsou 250x140 cm, na rámu s hlavním nádražím je ze zadní strany přístavek 10 cm široký, k dotvoření hloubky. Přístavky 45x140 cm na koncích kolejiště je možné odejmout pro případné další rozšíření. Celé kolejiště má tvar písmene "L" o rozměrech 545x435 cm a hloubce 140 cm. Na hlavní trati je největší stanice "Velký Brod", dále tři skrytá nádraží, dvě pro střídání vlaků a jedno větší pro odstavování souprav. Ze stanice "Velký Brod" odbočuje vedlejší trať, která ve stálém stoupání vede přes zastávky "Velký Brod město", "Domky", stanici "Lhotka" s vlečkou na pilu a dál do koncové stanice "Kopečná". Tato stanice je nejvýše položená - 32 cm nad základní rovinou. Nejvyšší bod krajiny je ještě výš - 52 cm.

V provozu je na hlavní trati současně osm souprav, které je ještě možno obměnit z odstavného nádraží. Délka hlavní trati je 42,5 m (od místa odjezdu po příjezd na stejné místo), vedlejší trat je dlouhá 22,5 m. Hlavní trat je ovládána autoblokem, nádraží zatím ručně. Lokálka je ovládána ručně, lze ji ale pro provoz osobními motorovými vozy přepnout na automat. Lokomotivní depo je výhradně na ruční provoz.Kolejivo původně standartní TT Zeuke, v době stavby přes veškeré úsilí nebylo jiné k sehnání. Nyní bylo již ze dvou třetin vyměněno za profilové Tillig.

Krajina je vytvořena překližkovými žebry a drátěným pozinkovaným pletivem s propletenou tkaninou, případně místy pěnovým polystyrénem. Vše je potaženo trávníkem na krepovém papíru. Stromky -smrčky jsou tovární výroby, listnáče (a ostatní porost) jsou zhotoveny členy klubu.

ZPĚT NA ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ PŘÍSPĚVKY

Stavba klubového kolejiště
a
Klubové kolejiště
a